čtvrtek 14. března 2013

Hybrid auto na vzduch



Na jsme využili příležitosti popovídat si s Karimem Mokkadem, vedoucím projektu HYbrid Air v rámci skupiny Peugeot Citroën.

Jakým způsobem  váš systém konkrétně pracuje?
K.M.: Při brzdění a zpomalování vozu se rekuperuje energie. Ta je hydraulickými měniči převáděna, tedy hydraulické měniče způsobují cirkulaci oleje. Olej se dostane do akumulátoru a tlačí na píst, píst stlačuje vzduch. Jakmile se uvolní píst a vzduch se dekomprimuje, stlačí olej, který jde do hydraulického motoru, který je prostřednictvím převodovky spojen s koly a točí je. Hydraulický motor se točí oběma směry, tedy když auto jede setrvačností či brzdí, motor se točí jedním směrem, jakmile se nádrž naplní, točí se zpět. Systém rekuperuje energii velice rychle a velmi často, za míň než 10 s. Energii můžeme rekuperovat v 95 % případů zpomalování nebo brzdění. Ve městě to umožní ušetřit až 45 % paliva. Ekvivalent energie, která se uložena uvnitř, je 150 kJ, což sice není moc, ale výkon je až 30 kW. Je to proto, že máme přístup k této energii rychle a často, což umožňuje snížit spotřebu. Pokud bychom ovšem chtěli využít jen energii stlačeného vzduchu s vypnutým benzínovým motorem, ujeli bychom jen asi 500 metrů. Protože ale můžeme používat tuto energii velice často, dosáhneme stejné spotřeby jako u elektrického hybridu, ale za míň peněz.

Stlačování vzduchu je energeticky náročná činnost. Jak vychází energetická bilance pohonu HYbrid Air proti klasickému HEV, tedy elektrickému hybridu s baterií?
K.M.: Tato otázka souvisí s tou předcházející. Nepoužíváme vzduch z kompresoru, který dáme do motoru. Jediná věc, kterou děláme je, že energie, která se ztrácí při brzdění a zpomalování,používáme pomocí hydraulického systému pro stlačení vzduchu(zdůrazňuji hydraulického, protože u vozu závislém na kompresoru, se hydraulika nepoužívá). Energetická bilance je tedy obdobná jako u elektrického systému. Zde je tedy výhoda našeho systému vyplývající ze způsobu, jakým skladujeme a rekuperujeme energii, který je efektivnější než u elektrického systému, právě díky hydraulice.

Kdy bychom se mohli dočkat prvních HYbrid Air aut na trhu?
K.M.: První vozy vybavené touto technologií budou na trhu od roku 2016.
Předpokládám správně, že HYbrid Air vozy budou moct být výrazně levnější než klasická hybridní vozidla vybavená drahou baterií? Jak tuto cenu odhadujete?
K.M.: Ano, ve srovnání s klasickými hybridními vozy bude tato technologie asi o polovinu levnější.


9 komentářů:

  1. Nevim,zkuste nekdo prostou matematiku a vyvratte mi auto na elektrinu s jeho udrzbou a zivotnosti :-))))....proud

    OdpovědětVymazat
  2. Ten hybrid se mi líbí. Motor běží v idealních otáčkách a rozjezd a pod. řeši uložená energie. A ocelová nádrž na vzduch je více ekologická než chem. baterie. Ale jestli cena bude višší než ušetrěné palivo, není to zaujímavé. Bohuš

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zaujimave je ze natankovat vzduch sa bude dat za par sekund a nemusis dlho nabijat bateriu.Len cisto na vzduch to ale asi nepojde co je velke minus.Vidim skor buducnost v cistom elektromobile(technologia existuje).Okrem toho problemy z bateriou su uz davno vyriesene-kondenzatory. Pre toho kto to este nepozna...pohladajte na nete Rimac-Chorvatsko. ..Mailo

      Vymazat
    2. Cena vyšší bude (i když výrobní náklady budou minimální) u "zajímavých" aut tak dlouho, dokud pojede ropná lobby. :-)

      Vymazat
  3. Njn,u ekeltriky nemusim menit oleje,filtry,nezadru motor,nechladim,nedolejvam kapaliny,snad jen do steracu,nemam strach o motor a prevodovku,nemusim radit,zadnej hluk,staci mi zasuvka kdekoliv,udrzba cista a minimalni.....osobne mam vybrano ;-),jenze jeste na to mit......proud

    OdpovědětVymazat
  4. Nevím na kolik je to pravdivé, ale pokud ano, pak je účinost velmi zajímavá:
    http://www.novinky.cz/koktejl/296241-kutil-udelal-ze-stare-televizni-obrazovky-smrtici-solarni-zbran.html

    OdpovědětVymazat
  5. http://www.youtube.com/watch?v=96AIBYwNs4M , kdo zabil elektromobil? ;-).....proud

    OdpovědětVymazat
  6. to je docela alchymie, ten článek o Peugeot jsem někde četl, ale přijde mi to jako poměrně hodně přitažené za vlasy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to Kalich
      Však jste vyjádřil svůj názor, mnoho ostatních má zase jiný a odborníci, kteří tím opravdu žijí a vytváří tyto myšlenky do reality se jimi už nebudou řídit, max. vyslechnou u piva, jen ať se to hejbe.

      Vymazat

Kdo je Anonymní, tedy nepřihlášen, vždy se podepsat, je to základ slušného chování. Většinou nepustím do éteru.