Na autosalonu Ženeva 2013 jsme využili příležitosti popovídat si s Karimem Mokkadem, vedoucím projektu HYbrid Air v rámci skupiny PSA Peugeot Citroën.
Jakým způsobem váš systém konkrétně pracuje?
K.M.: Při brzdění a zpomalování vozu se
rekuperuje energie. Ta je hydraulickými měniči převáděna, tedy hydraulické
měniče způsobují cirkulaci oleje. Olej se dostane do akumulátoru a tlačí na
píst, píst stlačuje vzduch. Jakmile se uvolní píst a vzduch se dekomprimuje,
stlačí olej, který jde do hydraulického motoru, který je prostřednictvím
převodovky spojen s koly a točí je. Hydraulický motor se točí oběma směry, tedy
když auto jede setrvačností či brzdí, motor se točí jedním směrem, jakmile se
nádrž naplní, točí se zpět. Systém rekuperuje energii velice rychle a velmi
často, za míň než 10 s. Energii můžeme rekuperovat v 95 % případů zpomalování
nebo brzdění. Ve městě to umožní ušetřit až 45 % paliva. Ekvivalent energie,
která se uložena uvnitř, je 150 kJ, což sice není moc, ale výkon je až 30 kW.
Je to proto, že máme přístup k této energii rychle a často, což umožňuje snížit
spotřebu. Pokud bychom ovšem chtěli využít jen energii stlačeného vzduchu s
vypnutým benzínovým motorem, ujeli bychom jen asi 500 metrů. Protože ale můžeme
používat tuto energii velice často, dosáhneme stejné spotřeby jako u
elektrického hybridu, ale za míň peněz.
Stlačování vzduchu je energeticky náročná činnost.
Jak vychází energetická bilance pohonu HYbrid Air proti klasickému HEV, tedy
elektrickému hybridu s baterií?
K.M.: Tato otázka souvisí s tou
předcházející. Nepoužíváme vzduch z kompresoru, který dáme do motoru. Jediná
věc, kterou děláme je, že energie, která se ztrácí při brzdění a
zpomalování,používáme pomocí hydraulického systému pro stlačení
vzduchu(zdůrazňuji hydraulického, protože u vozu závislém na kompresoru, se
hydraulika nepoužívá). Energetická bilance je tedy obdobná jako u elektrického
systému. Zde je tedy výhoda našeho systému vyplývající ze způsobu, jakým
skladujeme a rekuperujeme energii, který je efektivnější než u elektrického
systému, právě díky hydraulice.
Kdy bychom se mohli dočkat prvních HYbrid Air aut na
trhu?
K.M.: První vozy vybavené touto technologií
budou na trhu od roku 2016.
Předpokládám správně, že HYbrid Air vozy budou moct
být výrazně levnější než klasická hybridní vozidla vybavená drahou baterií? Jak
tuto cenu odhadujete?
K.M.: Ano, ve srovnání s klasickými hybridními vozy
bude tato technologie asi o polovinu levnější.
Odkaz na celou informaci: http://www.hybrid.cz/autosalon-zeneva-2013-prvni-hybridy-na-vzduch-v-roce-2016
Nevim,zkuste nekdo prostou matematiku a vyvratte mi auto na elektrinu s jeho udrzbou a zivotnosti :-))))....proud
OdpovědětVymazatTen hybrid se mi líbí. Motor běží v idealních otáčkách a rozjezd a pod. řeši uložená energie. A ocelová nádrž na vzduch je více ekologická než chem. baterie. Ale jestli cena bude višší než ušetrěné palivo, není to zaujímavé. Bohuš
OdpovědětVymazatZaujimave je ze natankovat vzduch sa bude dat za par sekund a nemusis dlho nabijat bateriu.Len cisto na vzduch to ale asi nepojde co je velke minus.Vidim skor buducnost v cistom elektromobile(technologia existuje).Okrem toho problemy z bateriou su uz davno vyriesene-kondenzatory. Pre toho kto to este nepozna...pohladajte na nete Rimac-Chorvatsko. ..Mailo
VymazatCena vyšší bude (i když výrobní náklady budou minimální) u "zajímavých" aut tak dlouho, dokud pojede ropná lobby. :-)
VymazatNjn,u ekeltriky nemusim menit oleje,filtry,nezadru motor,nechladim,nedolejvam kapaliny,snad jen do steracu,nemam strach o motor a prevodovku,nemusim radit,zadnej hluk,staci mi zasuvka kdekoliv,udrzba cista a minimalni.....osobne mam vybrano ;-),jenze jeste na to mit......proud
OdpovědětVymazatNevím na kolik je to pravdivé, ale pokud ano, pak je účinost velmi zajímavá:
OdpovědětVymazathttp://www.novinky.cz/koktejl/296241-kutil-udelal-ze-stare-televizni-obrazovky-smrtici-solarni-zbran.html
http://www.youtube.com/watch?v=96AIBYwNs4M , kdo zabil elektromobil? ;-).....proud
OdpovědětVymazatto je docela alchymie, ten článek o Peugeot jsem někde četl, ale přijde mi to jako poměrně hodně přitažené za vlasy.
OdpovědětVymazatto Kalich
VymazatVšak jste vyjádřil svůj názor, mnoho ostatních má zase jiný a odborníci, kteří tím opravdu žijí a vytváří tyto myšlenky do reality se jimi už nebudou řídit, max. vyslechnou u piva, jen ať se to hejbe.