České ručičky byly vždy šikovné, ať byla doba jakákoliv, ať
si říká kdo co chce. Nejedná se jen o
manuální zručnost, ale i o velmi dobré zázemí duševních hodnot a poznání o
věcech mezi nebem a zemí. Velmi vyzrálý pohled na život nám autor Matěj podal
v těchto povídkách Templáři. Jsem velmi rád, že se zde sdružují takoví
lidé, kteří něco v životě dokázali a dokazují a to i svým vnímáním všech
věcí souvisejících s naším životem zde.
Matějův koníček byl i automobilový svět, kdy i v době
hluboké totality spolu s přáteli
stavěli a realizovali jak říkáme
v garáži, bez velkého vybavení
závodní formule. Tyto stroje vlastně předběhly svou dobu o mnoho let a
byly dokonce pro mnoho zahraničních tvůrců tyto jejich modely příkladem pro další budoucí rozvoj závodních vozů.
Matěj spolu s tátou měli i dobrou průpravu od známého
českého konstruktéra Vaška Krále, který pomáhal
realizovat tyto vozy, které
vlastně předběhly všechny tehdejší konstruktéry.
Zleva- Táta Matěje, p.Král, p.Matěj, p.Řepa |
Táta Matěje byl hlavním realizátorem kapoty, již načrtl
desinger Vašek Král. Ono udělat kopyto pro laminovaní je velmi komplikovaná
práce, s dokonalým vytvarováním a vnějším dokonalým vyhlazením
s ohledem na konstrukci stroje, toho se mohou zhostit opravdu jen machři a
to naši dědové vždy byli.
Pan Řepa s Matějem jako konstruktéři F3 |
Když se Vašek Král při terénních závodech zranil
v Baghiře (odtud pak název jejich dalších vozů), koupili od něj
v sedmdesátých letech díly boleslavské formule F3 a začali stavět Spidera.
Byl to dvousedadlový vůz se záměrem vzájemného střídání vodiče vozu. Matěj
jezdil závody v tomto dokonalém vozu na tehdejší dobu do vrchu a
Vašek Král zase okruhy.
Výsledek práce týmu - tak to je paráda, jejich Baghira tehdy předstihla dobu. |
Znáte tento systém, vše pak skončilo na financích, protože
udržovat, vylepšovat vůz F3 není žádná legrace bez nějakého bohatého sponzora,
radílků a "chytrejch" bylo vždy dostatek, ale sponzor žádný a to je i dnes. Matěj pak byl
nucen tento technický i desingový skvost prodat.
Naštěstí se našla skupinka dobrých lidiček, kteří dodnes s tímto vozem jezdí a starají se . Ano
jsou to bratří Práškové,
Bří. Přáškové prezentují dodnes |
kteří s tímto
vozem úspěšně jezdí po okruzích i v zahraničí, jako z veteránem.
Tento vůz byl tehdy kopírovací předlohou pro pozdější moderní závodní vozy. Tento desing byl vlastně
ukraden z české dílny a začal se objevovat ve vytrvalostních závodech typu
24 hodin ve světě. Klaním se umu těchto lidí, zvláště pilotům a konstruktérům těchto vozů,
zažil jsem dvakrát jízdu s p. Loprajzem, kdy testoval nové pneumatiky Barum, po přistání mně museli opravdu vynášet z vozu.
Takže národe, v téhle zemi žijí velmi
šikovní lidé, i když okolí se snaží tento um zašlapat, poplivat i z historií. Lidé
i za bolševika dokázali předběhnout
tkzv. moderní západ, takže opak je pravdou, máte být stále na co hrdi, jen se
nenechat. Co nakonec dodat, snad jen poděkovat našim dědům a tátům, že nás vedli
v životě tak, jak nás vedli, dívat se na svět jinýma očima, než nám i nyní
vtloukají do hlav, abychom na tyto pravdy a um zapomněli – nezapomenem a
děkujem!!!!!!!!
Škoda Baghira Spider |
Pravdy se odkrývají! Otisknuto se souhlasem Matěje(nick) i s fotografiemi ze soukromého alba.
Poděkování našim "starým vlkům" tátovi Matěje, Vaškovi a vůbec všem, co za to stojí aspoň písničkou, jsou ve vzpomínkách stále mladí, milující, ochraňující, hrdí, prostě naši tátové :
Poděkování našim "starým vlkům" tátovi Matěje, Vaškovi a vůbec všem, co za to stojí aspoň písničkou, jsou ve vzpomínkách stále mladí, milující, ochraňující, hrdí, prostě naši tátové :
Zlata pravda!Dokonca to potvrdzuje i vozidlo Feratu od Skody ktore bolo vytvorene pre film Dracula!Vizeralo ako sportove auta o par rokov neskor! ..Mailo
OdpovědětVymazatAby som to upresnil film sa volal Upir z Feratu!Pohladajte na nete..je ako prve ferari:-) ..Mailo
OdpovědětVymazatMyslim vsak ze najviac hrdy by ste mali byt a pravom mozete byt na vase stere ceske filmy a rozpravky(predchvylou napriklad Bol raz jeden kral-sol nad zlato).Na vasich hercov ako bol Verich,Burian,Bohdalova a nespocet dalsich... :-)Keby vedeli ako radi budu mat ludia ich filmy..a tie pravdy v ich filmoch a rozpravkach. :-) ...Mailo
OdpovědětVymazatMilý Mailo, patříte i vy k nám, vždy patříme k sobě, ať si to hlavouni rozdělili jak chtěli, protože jim šlo jen o koryta, lidi jim byli a jsou stejně u zádele a jednou stejně se spojíme i přes záměrné řeči, vzpomínám velmi často na Kronera (Slovácko sa sůdí) Chudíka, Dibarboru atd. to byli Páni herci.
VymazatAno Iv uplne suhlasim.
VymazatDovolím si, co jsem dohledal:
OdpovědětVymazathttp://www.euromontagna.com/makes.php?lng=2&make=Spider&type=Baghira
http://www.constructorsf1.com/modules.php?name=News&file=print&sid=59