3. kapitola
Byl nádherně vybarvenej říjen, když jsem dorazil do Podmoklan.
Poslední dny po návratu z Peru Amadea v Civitelle hodně odpočívala.
Podmoklany -podzim |
Ale odmítla nabídku tety, která
ji chtěla ještě nějakou dobu zastupovat v ordinaci s tím, že už je dostatečně
silná pracovat a lékařská praxe ji nejlíp a nejrychleji vrátí a postaví znovu
do života. Chtěl jsem nějakou dobu zůstat, ale bylo zřetelně vidět, že chce
bejt sama! Její nádherný oči mě o to mlčky prosily a říkaly:
Matěji, prosím, dej mi čas!
Viděla, že jsem, jak všichni chlapi v takovejch situacích bejvaj:
nerozhodnej a ve velkejch rozpacích. Pak mě utěšila, že se brzy ozve, protože
jsme spolu měli v plánu tu její každoroční langudockou pouť, na kterou věděla,
že se moc těším. Doufal jsem, že tam
postoupím poněkud dál s tím svým templářským problémem. Pak se jí zajiskřilo v
očích a s humorem mi jako kompenzaci nabídla ďáblici Z3 …
Řekla … ahoj templáři! A vezmi s sebou na cestu Šakti, bude ráda,
že ji kočíruje exzávodník.
Baghira |
No a taková nabídka se neodmítá. Chtěl jsem se taky z těch
posledních zážitků nějak vybabrat a tahle bílo-modrá ďáblice mi v tom moc
pomohla. Dovezla mě totiž zpátky až do
poloviny sedmdesátejch let, ve kterejch jsem stavěl jedno temný stvoření, který
pak nakonec dostalo jméno Baghira…
Tehdy už jsem asi dva roky jezdil závody automobilů do vrchu s
upravenou škodovkou S 120, kterou jsem koupil od syna tehdejšího ředitele
mladoboleslavský Škodovky Zapadla. Byl to závoďák-nezávoďák, takový nemastný
neslaný něco, který se dalo použít na cestu do práce, na dovolenou a taky občas
na něco, co vzdáleně připomínalo závod do vrchu! Ale já jsem tehdy začínal mít
pocit, že bych se měl pokusit posunout tuhle šprusli někam vejš. No a tehdy
zrovna vypsali i v závodech do vrchu kategorii dvousedadlovejch sportovních
prototypů. Tak jsem si je na závodech v kopcích bedlivě prohlížel. Ale daleko
bedlivěji je prohlíželi moji mechanici – moc hodný a šikovný lidi, bez kterejch
by se to auto nikdy nenarodilo: Vilda Šešulka z Krucemburku a Jarda Šidlák ze
Starýho Ranska.
Tehdy mimo spideru z Metalexu, což byla svazarmovská firma
vyrábějící sportovní vozy pro závodní využití, a Adámkovýho NSU to byly fakt
hrozný nedodělky. Tím nechci vůbec snižovat úroveň lidí, co si je doma na
kolenou stavěli. Byli to vždy poctiví machři, ale většinou naprosto bez financí
a možnosti srovnát. No a já měl tehdy neskutečný štěstí, že jsem narazil na
inzerát... prodám rozloženou mladoboleslavskou formuli 3 za 25 tis. Kč. Když jsem
za tím inzerátem vyrazil do Roztok u Prahy, čekal mě v jedný garáži menší,
rozložitej pán s věčným cigárem v puse a představil se jako Vašek Král.
Hrklo ve mně jako v pendlovkách, protože to jméno tehdy bylo hodně
známý už dlouho před tím ze závodů terenních motorek a hlavně pak z autokrosu v
autě Baghira s tatrováckým motorem. Byl právě po hodně ošklivý havárii a začal
uvažovat o konci sportovní kariéry. Ale největší překvapení přišlo, až když nám
začal ukazovat, o co se vlastně jedná.
Byly to tři kompletní rámy, dále díly jako duralový těhlice, pětiprvkový
závěsy, vícepístkový kotoučový brzdy a tehdy neuvěřitelně vymakaný převodovky
umožňující nastavení převodovejch stupňů na jakoukoli trať! Nebudu ale zdržovat
s výčtem dílů, který tehdy byly na téměř špičkový evropský úrovni!!! No a když
nám za tuhle cenu nabídnul i konzultace a já mu sdělil, co z toho chceme
vyrobit, tak ihned načrtl z profilu tvar kastle, kterej nosil v hlavě pro úplně
stejnej záměr jako já. Tedy závody sportovních prototypů.
Což znamenalo rozšířit formulovej rám na dvou-sic, udělat kastli, a
až to bude jezdit, tak hned vyzkoušet v kopcích a pak hurá na okruhy! Ale
to nebylo furt všechno. Nakonec nám prozradil finišující lahůdku: je k tomu i
podčtvercovej, škodováckej OHC litr motor,
kterej má bez jakejchkoli úprav cca 100 k! A Venda se tehdy jako konstruktér podílel na vývoji
turbomotorovejch jednotek pro traktory a povídá:
Jestli dovolíte, aby se to auto jmenovalo Baghira, tak ten skvost
udělám s turbem, což umožňujou řády, a pobijem celou tu socialistickou verbež,
co přijede na závody s čistejma rukama a v kravatě. Víte, je tu totiž možnost
vyplývající z vypsaný formule do 1300 kubíků, a to, že jde použít litrovej
motor s turbem – my budem mít rázem o 40 až 50 koní víc, než nejsilnější
česká konkurence, kterou je Jílkův Metalex a Adámkovo NSU. A ještě něco,
pánové, budem mít taky nejmíň o 30 koníků víc, než maníci na evropskejch
kopcích!
Fííííhááá! Čuměli jsme jako malý kluci na tehdy pro nás skoro
strejdu, kterej najednou vypadal naprosto zdravě, poskakoval a plácal se po
bocích, jako nějakej roztockej šaman.
Zleva: táta Matěje,p.Král,Matěj,Řepa |
To bylo něco! Dovezli jsme to k Vildovi do krucemburský dílny a
začali na tom okamžitě makat. Přidal se Jarda Šidlák a spol. kamarádů z ranecký
strojírny. No a děly se věci! Když byl podvozek hotovej, můj táta už měl
stvořený kopyto, který jsme hned se švagrem vylaminovali, a ten Šmejd, jak jsem
mu začal říkat… najednou stál na Vildovým dvorečku a čekal na lak.
Nevotravovali jsme Václava s žádnejma konzultacema, a když jsme ho pak zavolali
na naše přehlídkový molo, myslím, že tehdy přijel trochu s despektem lidí,
který tak daleko od Prahy neočekávaj nic moc. A myslím, že docela čuměl…
Novináři fotili a Šmejd se ocitl na první stránce Motoristický současnosti a vůbec
netušil, kde to vlastně je. A my vlastně taky ne!
Jenomže po velký slávě vždycky nějakou dobu choděj jen samý
peripetie. Nebudu je vyjmenovávat, ale hlavní byla ta, že Václav nedodal motor.
Já byl naprosto vycucanej z peněz a žena mi řekla, máme dvě děti, a jestli si
myslíš, že to takhle půjde dál, tak se náramně mejlíš, a já se vrátím do Prahy.
A bylo po srandě.
Ani jsem Šmejda neprotáhl nahoru ze Starýho Ranska lesem do dolů… a
už jsem ho prodával. Naštěstí o něj projevil zájem tehdy už docela známej pilot
p. Bychl, kterej, nemýlím-li se, moc dobře vodil bavoráky po cestovních
okruzích. No a když chudáček Šmejd se slzama v mých očích směřoval do
Prahy, tak tam zaplaťpánbůh nemířila moje žena s dětma.
Ale hned a znovu začal koloběh stavby modelu Šmejd2. Šlo to ještě
rychleji. Jenže pak do toho vstoupila pro změnu Vildova žena se zřejmě podobným
nápadem, jako nedávno ta moje, a já si musel rozestavěný auto odvízt k taťkovi
do studenecký kůlny. No a tady se auto nedalo ani obejít, musel se pro něj postavit
přístřešek a další a další s tímto spojený komplikace. Taťka, venkovský sedlář,
čalouník a varhaník, předělal kopyto na futurističtější a aerodynamičtější
tvar, se švagrem učitelem jsme vylaminovali kastli a konečně se do toho zapojil
i Václav se svým mechanikem p. Řepou. Pak Venda přivezl nádherný duralový
křídlo, hliníkový deformační zóny a začala Šmejdova montáž.
Jenže když už bylo téměř hotovo, tak opět nebyl k dispozici Vaškem
kdysi inzerovanej motor. To už zavánělo něčím, co jsem naprosto u Vaška
nedokázal pochopit! Ale v tom fofru se to „tak nějak“ přehlídlo a koupil jsem
alespoň malinko upravenej pětikanál, kterej Václav nechal doladit, a s tím jsem
vyrazil na první kopec v Přísekách u Světlý nad Sázavou. V autě byl tehdy
namontován pouze jeden boční chladič, kterej to samozřejmě neuchladil a bylo
zas po srandě. Václav si pak půjčil celej vůz a sám ho připravil na okruh v
Mostě. Jenomže nějakejch sto koní nemohlo konkurovat 135k Metalexu a pomalu
150k Adámkovýho NSU. Navíc zas do toho vstoupila moje žena a já opět musel
začit shánět kupce. Václav mi po Mostě auto – jaksi – zapomněl vrátit a odjel s
ním celou sérii mistráků. Já byl vlastně rád, že už černá kočka „Baghira“
nestraší doma, a když se ozval Marcel Pipek jako vážnej a dobře situovanej zájemce,
kterej měl podporu bolševickýho VŽKG a taky představu o potenciálu auta,
oznámil jsem Václavovi, že on je první v řadě kupců, na což nereagoval! No a
tehdy jsem už i mnou proklínanou Baghiru bez slzičky v oku prodal a skončil
svou závodnickou kariéru bez škrábnutí na těle, ale tehdy s poměrně dost
pošramocenou dušičkou. A zas mě z toho dostaly, jako vlastně vždycky, dámy…
tehdy moje žena a slečny Poesie s Muzikou.
Vidíte, vážení, v první kapitole jste určitě moc těžko polykali, že
existovala nějaká slovanská veleříše od oceánu k oceánu, o který se dnes
ve škole nedozvíte ani slůvko. No a tady můžete v malým vidět, jak se to
plíživý vymazávání historie v praxi děje: když jsem totiž včera večer na
internetu sledoval historii týhle krásný, černý kočky, tak jsem zjistil, že
jsme ji s kamarádama ani nepostavili. Ani jsem nebyl jejím prvním majitelem a
myslím, že za pár roků by zmizela moje maličkost i z jakýhokoli, byť jenom
nepatrnýho závodu. My útlí a mrňaví jednotlivci to zmizíkování historie děláme ještě
s jakýmsi vrozeným citem pro skoro nenásilnou, i když stejně podlou formu. Ale
velký systémy se i se super tématama nepáraj už vůbec...
Zde je odkaz na reportáž z rozhlasu rádia Proglas s naším Matějen(Jirkou Němcem)
http://www.proglas.cz/detail-poradu/2012-09-03-19-15.html
http://www.proglas.cz/detail-poradu/2012-09-03-19-15.html
Ještě bych přidal odkaz na zrození Baghiry:
Je zajímavé, že tu za těch pár dní co je tento díl uveřejněn není žádný komentář... já za sebe bych jen rád napsal, že tato tematika je mi hodně blízká - tedy co se motorů a aut týče a píšete to Matěji moc hezky, a taky skvěle a bohužel pravdivě a pro vaši duši bolestně jste charakterizoval tu manipulaci s historií i když jak sám zmiňujete z vašeho pohledu coby maličkost, je tu obrovská paralela s tou manipulací mas v rámci systémů. Je dobře si neustále připomínat i malá ale hlavně pravdivá fakta z historie a předávat je dál. Takže za mě - díky moc Matěji a zdravím!!
OdpovědětVymazatDV