16. kapitola
Dokonči to v klídku, Matěji.
Copak je to vůbec možný? Když jsou na jedný straně Picasso, Moore, Dalí a
Hepworthová a spol., který už možná nikdy na vlastní oči neuvidím. A večer k
tomu všemu do toho vpadne Brad Mehldau, kterýho jsem taky ještě naživo neviděl
a neslyšel. Já se z toho pominu! Kdo se má v takovým blázinci soustředit? To je
celá Hipi, vždycky, už jako mladá, vytvářela všude děsnej zmatek. Ještě štěstí,
že v šedesátkách emigrovala. Jinak se snad ten pitomej opus v osmdesátým
devátým odehrál už nejmíň dvacet let před tím. A v těch devadesátejch by už
nebylo lautr co v Československu rozkrást.
Co si to tam meleš, Matěji?
Nic, chválím tě. A proč ten
kalup s tou kávičkou, to sis musela popálit chřtán, ne?
Aha? Chval dál, ale nemusíš tak zhurta.
Zhurta? Zhurta jsem lautr vedle sebe, víš?
Aspoň si, Matějíčku, můžeš zaštěkat sám na sebe,
haf, haf, haf!
Co blbneš, ženská, copak nevidíš, jak jsem se lekl?
Vidím a jásám.
Nojo, ale lekli se i naši spolučumící. A co když nás
vyvedou?
Hele, Matěji, tady v Anglii,
když zaštěkáš jednu sérii, tak se nic neděje. Ale kdybys začal ihned štěkat
druhou...
Tak co, Hipi?
Tak dostaneš přes hubu.
Dyť já jsem přeci neštěkal!
No, snad bys nechtěl, aby to potkalo mě, gentlemane?
Hele, Hipi, hlava mi z
výtvarna už třeští a před tou muzikou by to chtělo pauzu. Klídek, kafíčko a
pokecat o životě, jako při tý naší cestě za Renet do Southamptonu a zpátky. Ale
před tím se projdem, ne? Ať můžu doma udivovat svou dojmologií ze stále ještě
velmi mocný světový metropole. Neboť ona je až po vrch nacpaná zednáři,
ilumináty, bankéři, burziány a šedejma eminencema všeho druhu. Tedy lidmi, co
čachrujou s mocí v zemičce, kde kraluje chudičká, drobná a srdečná královna, o
který bídný konspirátoří tvrděj, že je reptilián mlsající při obřadech krev
malejch dětí. A představ si, ono jí zatím stařence nešťastný zatejká do
Buckinghamskýho paláce! A víš proč? Protože prej nemá chechtáčky na opravu jeho
střech. To jsou mi věci, co? Dyť ještě nedávno, tedy když jsem byl mladej kluk,
tak Windsorové vládli říši, nad níž slunce nezapadalo. A dneska? Přestože se
říká, že tato monarchie je pouze folklorní záležitostí, tak bez tý ubohý
stařenky se stále nemůže šustnout nic v Austrálii, na Novým Zélandě a ani v
Kanadě! Což jsou pořád území jednoho celýho kontinetu, pak rozsáhýho souostroví
a k tomu patří ještě celá půlka severní Ameriky. A tenhle celej cajk má stále
privilegovanej statut dominia:
„To znamená samosprávné
pospolitosti uvniř britské říše, jež jsou si svým postavením rovny, protože je
spojuje společná oddanost vůči koruně, neboť se sdružují svobodně jakožto
členové Britského společenství národů“.
To je machrovská, ale rovněž
i právnicky zcela vyčuraná, a skoro svobody-milovně se tvářící citace, že? Z
tohoto výlučnýho týmu už ovšem vypadla v r. 1948 Irská republika, a v r. 1961
ta Jihoafrická. A samozřejmě i ostatní „koloniální plevy“, jakými byl další
žďabec, třeba pitomá to třetinka ostatní Afriky. No, a nelze zapomenout na - od
16. st. kolonizovanou sub-mrňavou Indii -, jejímž výsledkem pak v 19. st. byla
ta Britská? Kterou naštěstí zrušil Gándhí. A představ si, Hipi, že v tomhle
velice kraťoučkým a neúplným výčtu velmi typický, anglo-saský-dobroty, chybí
spousta území jež neuvádím z důvodu stručnosti. Jo, ale musím připomenout pojem
- neokolonialismus. Do kterýho by docela dobře zapadla ještě spousta dnes se
suveréně tvářících států. Jeden z nich si dokonce stále hraje na „světovýho
šerifa“!
A tahle korunovaná
něšťastnice ještě ke vší tý výše uvedený hrůze vlastní tuny zlata, který si
„možná velmi /ne/prozřetelně“ uložila na konci minulýho století pod střechu
Čínský centrální banky. Ale je pravda, že nikdo na tomhle světě nemá patent na
rozum, že? Proto asi teď ona maminka, babička a prababička „budoucích
Britskejch monarchů?“... nemá na opravu těch svejch díravejch palácovejch
střech! Chápeš to, Hipi? No, možná, že ti Číňani už s tím zlatem ani nebudou
chtít moc hejbat, co říkáš? A rači mě, Hipi, ihned, než se pobliju, zaveď do tý
nejlevnější z londýnskejch putyk.
Ale, Matěji, tady v okolí
najít knajpu, to bude docela těžký. Možná snad někde dole u Temže na náplavce.
Ale tam je někdy dost nebezpečno a ty, jak na tebe tak koukám, zrovna nevypadáš
na ranaře.
Hele, Hipi, možná nevypadám,
ale jsem! Pokud tedy nestačím utýct. A přesně proto si nás nikdo ani nevšimne.
Prostě pobuda s kráskou jdou..., no hele! Musím ti říct, ženská, že ti to teda
sekne. A cos udělala s ksichtem? Dyť vypadáš tak na nejvejš jako hodně pěkná
čtyřicítka?
Dík, pobudo, za poklonu. A
já za to platím drink...
17. kapitola
Musím říct, že na mě Londýn,
kromě tý elektrárny s názvem Bankside, jinak Tate Modern, z kterýchž to se
nečoudí, zatím moc nezapůsobil. Ale ta hospoda, kam mě Hipi zavedla, ta mne
fakt nadchla. Čisťounká a ke všemu i zvláštně voňavá! „Prej na uplivaný
náplavce“?
Co to tu, Hipi, voní?
Voní? Jo, to jsou ty aranže
květin, koření, bylin, ovoce a bůh ví čeho v těch miskách na stole.
A to ten mrňousek je
schopnej tak líbezný vůně?
Ne, ty zrovna teď vnímáš
pouze tu výslednou. Ale každej stolek tady má misku se svojí charakteristickou vůní, jíž začneš vnímat, až když
usedneš k tomu svýmu, kterej si vybereš. Já jsem postupně vyzkoušela všechny.
No a teď, když jsem v týhle části Londýna, tak obvykle zajdu do týhle hospůdky
a usednu vždy pouze k tomuhle kdysi mnou vybranýmu stolku. Pak za malou chvíli,
když začnu s touhle mističkou sledovat Temži, tak se najednou začne oddělovat
od tý výsledný... přesně tahle konkrétní vůně. A já při tom vzpomínám na ty
dávný vltavský nábřeží, který mi to tady kolem trochu připomíná.
Ty sem, Hipi, chodíš
tesknit?
Jo, dá se to tak říct.
Tobě se furt stejská po
Praze?
Já nevím, jestli stesk je
zrovna pro tohle vhodný slovo, a taky jsem to nikdy jako téma nerozebírala. Je
mi tu prostě vždycky hezky u srdce, víš?
A proto jsi mě sem dovedla?
Jo. A taky pro to, že tu
není draho, skrblíku.
Hurááá!
A co si dáš?
Na co sem chodíš ty, Hipi?
Na jejich výbornou whisku s
úžasnou ovocnou mísou.
To je teda něco úplně přesně
stvořenýho i pro vegouše Matěje.
A tady se neobsluhuje?
Ne, teď zajdem za bar okusit
nabídku. Pak vyberem a začnem si medit.
Žasnu, tuhle formu
demokracie jsem v Londýně fakt nečekal. A jak budeš potom řídit, dyť k tobě
domů to máme dost daleko?
No, nechodím se sem opít,
ale jak jsi říkal, spíš vzpomínat a možná i trochu přemejšlet. Obvykle to
spojím s něčím podobným, jako je dnešní Mehldaův koncert. Víš, Matěji, ono
tohle město a jeho různý části jsou někdy až neuvěřitelně vzdálený všem
zažitejm představám a předsudkům zvláště lidí, který tu jsou jako ty na skok a
prvně. Je to pořád rozlohou jedno z největších evropskejch měst, kde se svýho
času a rovněž i dnes potkává obrovský bohatství, moc a vzdělání s chudobou. Ale
i s neuvěřitelným stupněm negramotnosti. Když tady popojedeš o pár kilometrů
dál, budeš mít pocit, že ses ocitnul v jiný zemi, či dokonce na jiným
kontinentu. A navíc i v jiným čase. Když tady člověk žije, tak než Londýn
trochu pozná, dlouho nebude mít nutkání a touhu vyrazit do světa. Tady je ten
svět doslova přítomnej. Zvláště v době, když jsem tu začala v šedesátejch
letech žít, tak tohle byl pro mladou českou holku nepředstavitelnej a už skoro
realizovanej ráj.
Nojo, ale když jsme jeli do
Southamptonu, tak jsi mluvila o něčem naprosto jiným.
Jo, ale to jsem mluvila už o
době svýho manželství. Protože jako svobodná jsem tu zažila pocit neuvěřitelný
svobody, která se nedala srovnat s ničím, co tehdy bylo u nás. A to ať už se
jedná o jakoukoli sféru života. Tím nemyslím jenom na muziku a vůbec kumšt,
protože tehdy, vlastně pár let po válce se tu ještě stále opravovalo, to co tu
ta mrcha vyvolaná „člověkem“ zničila. Byla tu spousta pracovních možností. Lidi
k sobě byli vstřícní a to se vztahovalo i na nás cizince. A to nejenom proto,
že Londýňani na ně byli od koloniálních časů zvyklí, ale že je už tehdy brali
jako běžnou a už dávno vyřešenou sociální záležitost. Ale v dalších
desetiletích začalo pomalu, aniž bychom si toho byli nějak přímo nuceni všímat,
plíživě přimrzat. Začala pomalu mizet ona podivuhodná vstřícnost, a to nejprve
ze strany úřadů, proto jsem se taky narychlo vdala. Pak se začalo ochlazovat i
na úrovni zaměstnavatelů. Nakonec to šlo z kopce i u sousedů a známejch. Lidi
začali stále víc a víc makat, než si užívat života. A pomaloučku to tady sedalo
na prdel. Podobně jako u nás v Čechách, kdy se po euforii z počátku
devadesátejch let s přicházející realitou začala vytrácet radost a chuť tvořit
a život se čím dál míň dal nazvat radostí, až z něj nakonec v první dekádě 21.
století byla tady i u nás doma mrtvola... Tak, Matěji, na zdraví a pusť se do
toho nádhernýho ovoce.
Na zdraví, Hipi, a přestaň
tesknit. Ale s tím, co se odehrálo u nás, jsi to vystihla moc dobře. A ta tebou vnímaná paralela
Praha-Londýn mě docela překvapila.
Víš, Matěji, já jsem
realistka a domů lítám několikrát za rok, zvláště dokud ještě žila maminka. A
Praha na mě rok co rok, hlavně po přelomu tisíciletí, začala působit jako víc a
víc ulítaná a děsně utahaná coura. V poslední době už skoro mrtvá coura. Navíc
se snažící mluvit ušmudlanou angličtinou. Proto si teď rači hned na letišti
půjčuju auto a mažu na Vysočinu, kde jsem taky jako dítě pár let žila.
Tak jo, rekapituluj dál, je
to pro mě „podmoklaňáka“ hodně zajímavý a objevný téma. Ale, Hipi, kecáme a
kecáme, pijeme a jíme, není už čas vyrazit na Bradovo virtuozně skladatelský a
aranžérsko mimický šou?
Jasně, tfuj, tfuj, tfuj,
jdeme na to...
18. kapitola
Když jsme vstoupili do
chrámu sv. Pavla, skoro ještě nikdo tam nebyl. Ten chrám na mě činil asi
takovej dojem, jako když v zšeřelý místnosti před váma najednou povstane
vysokánská ženská ověšená honosnejma šperkama na povadlý pleti. Oblečená v
těžkejch brokátovejch šatech, co připomínaj krumplem zdobený brnění. A ty
nemůžeš dál a ani zpátky. Nejde se nadechnout a člověk už ani nechce nic vidět.
Prostě všechno kolem začne vytvářet a působit dojmem nedostatku vzduchu, světla
a rovněž i jakýhosi druhu pomatení, což tady způsobovaly nejenom ty obrovský
vnitřní poměry, podepřený těžkopádným podpěrným systémem, kterej hmotu stavby
neodlehčuje, ale působí jí hrozivou, těžkopádnou a jakoby připravenou... náhle
spadnout. Podobnej dojem jsem měl i ze studenejch fresek v klenbách. No prostě
zhmotněnej chlad pocit vlhka a číhající pasti. Žádnej francouzskej šarm,
italská lehkost a slovanskej smích, ale imperiální nuda. To si teda páni z
Pen-klubu vybrali místečko! Nejspíš to asi mysleli tak, že by to tady Brad mohl
trochu ohřát, než „třeba na jazz zadara“ přikvačí chudinka královna, co myslíš,
Hipi? Ale v duchu si furt říkám, kampak asi postavili piáno? Ať ho postavili
kam postavili, tak teda Brad, než to tady trochu zabzdí, bude muset dělat pěkně
dlouho kyselo-vlhko-zmrlzý ksichty. A protože tu jeho mimiku při hře miluju,
tak jsem byl fakt moc zvědavej, jak tady v tý optický ledárně bude pocukávát pusou,
nosem, obočím a bradou. Nojo, Brad-ou? A protože jsme klavír zatím nikde
neobjevili, tak jsme tou výstavkou britský koloniální moci pod obrovitou
střechou sv. Pavla bloudili sem a tam. Já teda fakt nechápu, proč tohle město i
tenhle chrám na mne působí tak stísnujícím dojmem. Nejspíš to je starej, ale
furt působící komplex z toho, že jsem ho nestihnul navštívit v tu správnou
dobu, tedy ve svejch mladejch letech. Nojo, ale za trockistů se do Anglie
jezdilo jen načerno a pouze nastálo! A na to jsem nebyl stavěnej. Ale pak mě
napadlo, člověče neblbni, nevyčítej tohle Londýnu. Dyť vono tohle město a ani
tenhle kostel za to vůbec nemůžou. Protože za tu - možná jenom tebou vnímanou
nestvůrnost - je zodpovědná, jen nepříliš odpovědná moc systému směřovaná k nám
obyčejnejm lidem! A vlastně buď rád, že seš tady s Hipi a těšíš se na Brada!
Tak co tomu říkáš, Matěji?
No, piáno tu není, Mehldau
tu není, lidi tu nejsou, nespletl si tatík, či šéfové Pen-clubu datum?
Hele tatík je racionál,
kterej se nikdy v těchto věcech neplete. A zvláště když chce rychle vystrnadit
mnou nevhodně vybranýho a dokonce domů přivedenýho hosta. A Pen-klub taky není
žádná šaškárna!
No, to asi ne, proto v něm
taky nejsem. Ale von starej Pán-club už něco od roku 1921 pamatuje, a proto
nikde neroztrubuje, kdo tuhle organizaci pomáhal zakládat. A vzhledem k tomu,
že Anglie je prolezlá tajnejma bratrstvama, a to nejenom zednářstvím, tak si
myslím, že i tady v Pen-klubu se bez nich a bankéřů nehne ani suchej list. Kdo
jinej by tak dobře rozvinul kariéry kdysi posmívanejch a chudejch autorů? Ale
když už pak byli vybráni, tak samozřejmě těm snaživejm a většinou i velmi
nadanejm spisovatelům toto nadšení, s jakým pak začali psát v duchu Pen-charty,
bylo i patřičně honorováno. Byly to výpovědi o svobodět tisku a
multikulturalismu. O svobodě za těch a těch vládců, vlád, úřadů a institucí,
jako jsou jejich sponzory vlastněný banky, armády, OSN a dnes i ta přiblblá a z
migrantů vyjevená EU. A pak zase o nesvobodě a útlaku, kterej způsobujou jiní
vládci a země, jako „např.“ dnes ten zatracenej „šmejd“ Putin a Rusko. Pak
znovu a znovu příchází multikulturalismus s nezbytným respektem mezi národy,
rasami, třídami a náboženstvími. Rovněž pak velmi nadšeně a bojovně pojednávají
o hladovění milionů dětí, který chudinky nemaj co do pusy a střechu nad hlavou.
Nojo, ale vždyť ti už potom takhle píšící a v zadání páníčků rozjetí šmejdi
přeci moc dobře vědí, že jejich panstvo, co jim občas hodí ze svýho hlediska
almužničku, kdyby jen trochu chtěli, tak je na světě, teď a hned, nejpozději
zejtra - Ráj. Taky už vím proč nikdy nedostal a nedostane cenu Pen-clubu třeba
místní David Icke. Brit jako poleno, kterej už skoro třicet let píše přesně o
těchhle samejch, kteří „kdyby chtěli...“, ale oni, Hipi, nechtěj! No, a to je
asi proto, že předseda Pen-klubu, tomu klubu nevelí, ale je jen pověřeným
loutkovodičem těch nadanejch píšících. Přitom on sám je rovněž jen za paňácu a
tajtrlíka, kterej je řízenej Globál-Predátorem! Stejně jako třeba korporace,
bankéři, politici a vzdělávací, sociální, zdravotní i náboženský sytémy.
Ale najednou jsme od někud
zaslechli preludovat piáno! Jo! A za chvilku basu, pak bicí, a už to jede!
Nojo, ten Mehldau-band se kvůli pro jazz nevhodný chrám-hal-akustice schoval za
rohem v podloubí pod nižším stropem. Hipi, mažem tam!
A za pár minut tu byl
takovej hýc, že to sv. Pavlíček nezažil od přestavby, kterou tu v sedmnáctým
století prováděli dočista propocený, anonymní a udřený stavebníci pod vedením
sira Christophera Wrena...
19. kapitola
Druhej den ráno mě David
nalodil do velikánskýho černýho meďoura a už jsme fičeli do Doveru. On je
renomovanej vážnej jazzovej i studiovej muzikant. Pak skladatel, aranžér taky
podnikatel v branži, kterej po mámě mluví obstojně česky. A tak jsem se těšil,
zvláště po mým včerejším zážitku s Bradovým bendem na příjemnou debatu o
muzice. Jenomže on mně krmil ucho tím, jak to v Anglii, Evropě v Americe a
vůbec všude po světě v muzice chodí. Chvíli jsem poslouchal v naději, že
uslyším něco o kumštu. Ale až po delší době, skoro až v Doveru jsem pochopil,
že on vlastně vůbec nemluví o muzice?!?
Teprve při nalodění na
trajekt mně ťulpasovi došlo, že ta jeho samomluva mohla bejt vlastně o čemkoli!
Třeba o obchodu, dopravě, politice, bankách, zdravotnicví, školství, nebo dokonce
o válce a nemocech, či katastrofách. O kterejch jsem jednou úplně zděšenej
zaslechl prohlásit jednoho slovutnýho finančníka, že vlastně tyhle poslední tři
položky nejvíc podporujou a produkujou ekonomickej růst. Tedy suma-sumárum,
když se skoro všechno zničí (tedy i kumšt), tak je dokonale zaděláno na
ekonomickej boom. No, a on mně to samý potvrdil i prvotřídní muzikant, a navíc
syn velmi soudný Hipi, kterej tenhle mustr mohl naštudovat pouze a jen v
nějakým přísně globálním, ekonomicko-válečnickým kurzu. A představte si, on
tohle pochytal mezi umělci! No chápete to?! A v tý jeho samomluvě naprosto
chyběla jakákoli zmínka o slečně Můze. Byla tu hlavně řeč o agentech,
honorářích, kolik koncertů měsíčně musí stihnout a tak. Nejlíp tedy při co
nejdelších šňůrách a vždy v pokud možno velkejch městech. Asi proto, že v těch
menších nejspíš žijou jen burani a na venkově už pouze chrochtající debilové,
vepříci, krávy, mrkve, křen a cibule. Když jsem mu sdělil, že jsem nejspíš z tý
kategorie chrochtajích, tak vypadal dost udiveně, ale pak se pobaveně a
vědoucně usmál.
Ty jeho umělecký štace musej
vždy vycházet tak, aby na nich měl svý už několikrát vyzkoušený kolegy. Ti musí
bejt připravený pěkně v lajně k výběru a použití. Měl jsem pocit, že v jejich
případě sice hovoří ještě o umělcích, ale o jakési podřadnější kategorii, než
je jeho výsost - On. Myslel to asi tak, že to jsou pouze perfektní profíci, ale v žádným případě se
nejedná o všestranný persony, jakou je On. Opět to tedy typickej projev
patriarchálně, hierarchickýho uspořádání v mustru kumštýřský pyramidy, kde
nejenom hudební, ale všechny umělecký celebrity kopírujou onu mocenskou. A
rabové v nižších patrech jsou povinni posloužit svým uměním chrochtajícímu
panstvu..., uf, při hostině!
Taky jsem nechápal, proč
jsme nepoužili ten zázračnej podmořskej tunel, kterým by byl ve Francii za půl
hodinky. Když jsem se ho na to zeptal, mávl rukou a řekl - moc drahý. No, a tak
jsem se přestal ptát, protože jeho svět a zkušenosti mi už nemohly sdělit nic
novýho. A docela mě hlavně kvůli Hipi zamrzelo, že jsme se vůbec nedostali k
muzice a třeba k tomu včerejšímu koncertu jeho kolegy Breda Mehldaua v Londýně.
David mě pak vyložil na
autobusovým nádraží ve Zwickau. Popřál mi šťastnou cestu. Já jemu tfuj, tfuj,
tfuj ke koncertům. A k životu to, nechť se mu podaří zdolat ještě pár dalších
schůdků jím uctívaný pyramidy. A bylo to...
Možná jsem díky týhle
nečekaný zkušennosti opět o větší fous mimo. Ale zároveň zas o moc zmatenější a
smutnej. Téměř celou další cestu starým kontinentem jsem v autobuse prospal. A tak skončila moje spanilá jízda do
Windsor-landu a zpět do svý chalupy v Podmoklanech. Všechno, včetně Renet,
Hipi, Tate Modern Galery a Brada Mehldaua za necelý čtyři dny. A díky Hipi,
skoro zadara...
Autor: Matěj
Kdo si chce zakoupit zde
uváděnou knihu, může objednat za 49,- Kč i s DPH zde: http://www.bezvydavatele.cz/book.php?Id=861
Žádné komentáře:
Okomentovat
Kdo je Anonymní, tedy nepřihlášen, vždy se podepsat, je to základ slušného chování. Většinou nepustím do éteru.