Svět potřebuje čisté a ekologiské
zdroje energie a Stirlingův motor patří mezi jedna taková
zařízení. Stirlingovi motory jsou schopné používat různé
druhy paliva a tím i teoretické vysoké účinnosti.
Dnes bych Vás tedy chtěl seznámit možná
v budoucnu více používaným motorem a to Stirling motorem. Předvedu
Vám i na animaci co nejednodušeji přincip tohoto motoru.
Ze svých zkušeností jistě znáte a
taky z fyziky, že horký vzduch se rozpíná a při ochlazování se
velmi smršťuje.
Tady máte názornou animaci, jak motor
pracuje:
Jeho funkci by jsme rozdělily na čtyři
etapy, dejme tomu jako u čtyřtaktu.
Ohřívání
je první fází:
Začneme od horní úvratě horkého
pístu – označen červeně. Horký píst je přesunut do horní
oblasti válce a studený píst – označen modře – je posunut
dolů o 90 stupňů. Pracovní médium, které může být i vzduch,
ale nejčastěji se používají plyny s velkou objemovou
roztažností, jako butan apod. se přemístí z chladného prostoru
do prostoru teplého.
Expanze je
druhá fáze:
Následuje pohyb klikové hřídele
díky roztažnosti v prostoru horkého pístu s posunem o 90 stupňů.
Toto je moment expanze, tedy práce.
Chlazení je
třetí fáze:
Kliková hřídel musí být opatřena
setrvačníkem, jež má umístěny klikové hřídele po 90 stupňích
mezi sebou. Horký píst se pohybuje směrem dolů a studený píst
se přesune do horní části. Tedy vzduch nebo jiný plyn se
přemístí z teplého prostoru pístu do prostoru studeného pístu
a tlak v motoru je snížen.
Komprese je
čtvrtá fáze:
Tyto dva písty jsou během další
otáčky o 90 stupňů přesunuty znovu do oblasti komprese, tedy do
horní oblasti. Tím jsme dostali motor do začátku operace a celý
cyklus se opakuje.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Kdo je Anonymní, tedy nepřihlášen, vždy se podepsat, je to základ slušného chování. Většinou nepustím do éteru.