úterý 20. prosince 2011

Jak pracuje Stirlingův motor



Svět potřebuje čisté a ekologiské zdroje energie a Stirlingův motor patří mezi jedna taková zařízení. Stirlingovi motory jsou schopné používat různé druhy paliva a tím i teoretické vysoké účinnosti.
Dnes bych Vás tedy chtěl seznámit možná v budoucnu více používaným motorem a to Stirling motorem. Předvedu Vám i na animaci co  nejednodušeji  přincip tohoto motoru.
Ze svých zkušeností jistě znáte a taky z fyziky, že horký vzduch se rozpíná  a při ochlazování se velmi smršťuje.
Tady máte názornou animaci, jak motor pracuje:



Jeho funkci by jsme rozdělily na čtyři etapy, dejme tomu jako u čtyřtaktu.
Ohřívání je první fází:
Začneme od horní úvratě horkého pístu – označen červeně. Horký píst je přesunut do horní oblasti válce a studený píst – označen modře – je posunut dolů o 90 stupňů. Pracovní médium, které může být i vzduch, ale nejčastěji se používají plyny s velkou objemovou roztažností, jako butan apod. se přemístí z chladného prostoru do prostoru teplého.
Expanze je druhá fáze:
Následuje pohyb klikové hřídele díky roztažnosti v prostoru horkého pístu s posunem o 90 stupňů. Toto je moment expanze, tedy práce.
Chlazení je třetí fáze:
Kliková hřídel musí být opatřena setrvačníkem, jež má umístěny klikové hřídele po 90 stupňích mezi sebou. Horký píst se pohybuje směrem dolů a studený píst se přesune do horní části. Tedy vzduch nebo jiný plyn se přemístí z teplého prostoru pístu do prostoru studeného pístu a tlak v motoru je snížen.
Komprese je čtvrtá fáze:
Tyto dva písty jsou během další otáčky o 90 stupňů přesunuty znovu do oblasti komprese, tedy do horní oblasti. Tím jsme dostali motor do začátku operace a celý cyklus se opakuje.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kdo je Anonymní, tedy nepřihlášen, vždy se podepsat, je to základ slušného chování. Většinou nepustím do éteru.